LOSTRITA
Textul se înscrie în proza fantastică de tip romantic şi se apropie de formula fabulosului popular prin prelucrarea mitului Sirenei şi a motivului peştelui fabulos din folclor: în spaţiul românesc s-a format un epos pescăresc, dominat de făpturi mitice, peşti miraculoşi; există credinţa în divinităţi acvatice precum lostriţa (care are atât conotaţii malefice cât şi pozitive), pescuitul fiind un ritual magic, o formă de comunicare cu universul acvatic, întâlnit în numeroase proze ale scriitorului
Textul se înscrie în proza fantastică de tip romantic şi se apropie de formula fabulosului popular prin prelucrarea mitului Sirenei şi a motivului peştelui fabulos din folclor: în spaţiul românesc s-a format un epos pescăresc, dominat de făpturi mitice, peşti miraculoşi; există credinţa în divinităţi acvatice precum lostriţa (care are atât conotaţii malefice cât şi pozitive), pescuitul fiind un ritual magic, o formă de comunicare cu universul acvatic, întâlnit în numeroase proze ale scriitorului
Povestirea are o configuraţie proprie
determinată de tradiţia folclorică, cu elemente de gen păstrate
din istoria îndepărtată a acestuia:
·
Respectă un ceremonial al spunerii;
·
Se caracterizează prin oralitate;
·
Presupune o atmosferă;
·
Evocă un timp trecut, mitic.
În structura povestirii se întâlnesc elementele specifice speciei
literare: naratorul şi naraţiunea.Naratorul
relatează la persoana a III-a si sunt unificate trei voci, trei opinii
diferite despre întâmplare: optica folclorică şi vocea personajului.Naraţiunea,acţiunea este
structurată pe două planuri:
·
Real, fascinaţia personajului principal, Aliman, pentru un peşte rar,
lostriţa, dorinţa personajului de a o prinde, sfidând astfel avertismentele
celor mai bătrâni;
·
Fantastic, povestea de dragoste, ieşită din comun, trăită de Aliman:
„Momentul capital, acela care dă povestirii profunzimea cea mai mare, este
momentul fantastic, situat la confluenţa dintre două drumuri. Unul duce spre
lumea neverosimilă a basmului, altul spre determinarea, cauzalitatea vieţii
obişnuite. Fantasticul reprezintă aici un popas, nu un capăt”
In concluzie voiculescu se fereşte să îmbrăţişeze pe
de-a-ntregul soluţia fantastică. El începe povestirea cu ceva, după care, la
sfârşit, urmează o încercare de a explica în chip raţional faptele iraţionale
din cuprinsul povestirii
Comentarii
Trimiteți un comentariu