Lostrita


Fantasticul  este o trasaura narativa,construita pe baza mai multor chei si este realizata prin reconstruirea lumii dintr-o perspectiva imaginara.Cateva opere reprezentative ale temei fantasticului sunt :Lostrita, La Tiganci.
Lostrita de Vasile Voiculescu(nascut in 1884 si decedat la 1963) face parte din volumul ,,Iubire magica’’si este o poveste fantastica deoarece imbina planul real cu cel fabulous.
 In opinia mea ,,Lostrita’’ se incadreaza in tema fantasticului deoarece autorul are intentia  de a proiecta obsesia inaccesibilului în lumea fabuloasa a pescuitului.
In primul rand ne este prezentat personajul principal pescarul Aliman si oamenii din jurul lui.Pentru pescar dimensiunea sacra a existentei pare ceva normal. El stie de prezenta sacrului în lumea profana însa nu încearca sa-si explice prezenta ei .
Oamenii din "Lostrita" sunt obisnuiti cu prezenta lostritei (a sacrului) însa nu încearca sa-i dezlege misterul. Aici sacrul este reprezentat de aparitii demonice care duc la moartea celor care cad prada ispitelor.
       In al doilea rand ne este prezentata relatarea succinta a operei care exemplifica fantasticul. Aliman nu se teme de forta malefica a lostritei, ci dimpotriva voia sa o captureze . Astfel, Aliman devine antrenat în prinderea lostritei - chiar daca lostrita este animata de o forta diavoleasca.. El, care jurase ca va prinde lostrita, nu-si pierdea rabdarea. Practic, prinderea lostritei i-a marcat viata. A reusit de câteva ori sa prinda lostrita dar de tot atâtea ori lostrita "i-a scapat pe sub degete". Acest lucru arata faptul ca Aliman nu era pregatit pentru acest lucru. Se observa ca lostrita a devenit protectoarea lui Aliman deoarece de fiecare data prindea mult peste si mereu scapa cu viata din apele învolburate ale Bistritei. Aliman întâlneste si el o fata care nu era nici mai mult nici mai putin decât lostrita (care lua diverse forme si chipuri pentru a-i atrage în vâltorile Bistritei pe oameni). Acea fata a fost luata de viitura si purtata pe apa Bistritei. Aliman a salvat-o. Cei doi au petrecut mult timp împreuna; ba chiar s-au si casatorit. În acest timp Aliman a uitat de lostrita Ghinionul s-a coborât asupra sa astfel încât a ramas fara iubita. A mai încercat sa se însoare o data cu o fata din sat însa în ziua nuntii acesta aproape si-a atins idealul: a prins lostrita în brate, aruncându-se dupa ea în apele învolburate ale Bistritei. El dorea sa fie alaturi de ea. Lostrita si-a continuat obiceiurile de a atrage spre pieire oamenii, însa Aliman nu a mai fost vazut.

       In concluzie opera,,Lostrita’’ de Vasile voiculescu se incadreaza in tema fantasticului.Cu ajutorul originalitatii sale debordante si mijloacele de expresivitate ,acest text m-a impresionat profund.

Comentarii

  1. Sunt total de acord cu ceea ce ai spus,dar ,,Lostrita’’ nu se incadreaza in tema fantasticului doar pentru că autorul are intentia de a proiecta obsesia inaccesibilului în lumea fabuloasa a pescuitului,ci si datorita elementelor care apropie povestea de mitul cunoscut al Sirenei, existent si in folclorul romanesc..Tema lumilor fantastice este o tema cu o adanca si bogata traditie. Ea apare in mituri, basme, povesti, legende, balade. In acest sens, este fantastic tot ceea ce nu are legatura directa cu realitatea, ci cu visul, halucinatia, Ar fi totusi prea mult sa situam fantasticul in pur imaginar. Situatia fantastica se naste in real, ea reprezinta un mod de a contrazice real. Presupune irealitatea unor intamplari, dar ofera si destule argumente pentru a le lua in serios cu toata convingerea.
    Asta se întampă și în această operă,pornind de la povestile despre diavolul care se arata sub felurite infatisari, cel mai bine in ape, autorul povesteste despre o intamplare asemanatoare petrecuta in apele Bistritei, unde o nagoda apare ca si o lostrita. Acest plan fabulous este accentuat de detaliile despre nenorocirile produse de lostrita, care isi schimba infatisarea ca sai ademeneasca pe flacaii naivi.
    Planul real și cel imaginar se îmbină pentru a contura aceasta atmosfera misterioasa si pentru a atrage si antrena cititorul in acest univers creeat de narator.
    Aceata a fost remarca mea cu privire la ceea ce ai scris!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt de parere ca afirmatia colegei mele, Beti Popescu, deoarece, textul se înscrie în proza fantastica de tip romantic şi se apropie de formula fabulosului popular prin prelucrarea mitului Sirenei şi a motivului pestelui fabulos din folclor: în spatiul romanesc s-a format un epos pescaresc, dominat de fapturi mitice, pesti miraculosi; exista credinta în divinitati acvatice precum lostrita (care are atat conotaţii malefice cat şi pozitive), pescuitul fiind un ritual magic, o formă de comunicare cu universul acvatic, întalnit în numeroase proze.
      Povestirea are o configuratie proprie determinata de traditia folclorica, cu elemente de gen pastrate din istoria îndepartata.

      Ștergere
  2. Consider ca "Lostrița" se incadreaza in tema fantasticului, deoarece Vasile Voiculescu surprinde in opera, intr-un mod deosebit , puterea de seductie a raului.
    In primul rand, se observa prezenta creaturilor supranaturale, lostrita, fata si mama acesteia. Acestea au puteri fantastice si par sa nu vina din aceasta lume.
    In al doilea rand, fata este comparata cu lostrita, atribuindu-se o reputatie demonica. Totusi, Aliman se îndrăgostește de ea, astfel observandu-se puterea de seductie a raului, o putere supranaturala.
    In concluzie, opera face parte din tema fantasticului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt de acord cu tine Alex. Cititorul este proiectat într-un univers mitic si înselator prin aparitii demonice. Acest lucru are ca scop adâncirea misterului si nu explicarea acestuia. Pentru personajul din "Lostrita" - pescarul Aliman - dimensiunea sacra a existentei pare ceva normal. Acesta stie de prezenta sacrului în lume însa nu încearca sa-si explice prezenta ei acolo deoarece considera ca locul ei a fost mereu printre oameni, cum nici Vasile Voiculescu nu o face. În "Lostrita" sacrul nu este reprezentat de partea sa pozitiva, ci de cea negativa, de aceea oamenii se cam tem de el. Aici sacrul este reprezentat de aparitii demonice care duc la moartea celor care cad prada ispitelor.

      Ștergere
  3. Sunt de acord cu colegii mei în ceea ce privește tema acestei opere. Consider că fantasticul reiese din îmbinarea perfecta a planului real cu cel fabulos, întrucât întreaga acțiune reflectă asupra legendei despre tânărul Aliman și Lostrița fermecată, pe care pescarii de pe Malul Bistriței o peovestea de generații, îmbogățind-o an de an cu noi ”adaosuri”.Fantasticul apare și atunci când într-una din nopți Aliman, vrăjit parcă, se duce la râu și salvează o fata care iși revine în mod miraculos și care se asemăna cu Lostrița, având ”ochi mari, rotunzi, ca de sticlă”, ”părul ca niște șuvoaie răsfirate”, ”iar dinții ascuțiți ca la fiare”. Băiatul ajunge să se îndrăgostească de această fată, dar, în mod ireal aceasta dispare , facându-se nevazută.
    Totodata, sirena si Lostrița în limbajul popular au o semnificatie aparte astfel încât Lostrița sugerează duhul rău al apelor care vrăjise mulți bărbați cu frumusețea ei, iar transformarea peștelui în Ileana ne arată dualitatea acestei ființe, lucru datorită caruia o putem asemana cu o sirenă, care în limbajul popular este considerată jumătate om-jumătate pește, familiaritatea ei cu apa întarind acest lucru.
    Așadar, consider că opera ”Lostrița” de Vasile Voiculescu se încadrează în tema fantasticului, ceea ce m-a impresionat fiind atitudinea pe care o are Aliman în ceea ce privește peștele din râu, nefiindu-i teamă de forța malefică a Lostriței, ci dimpotrivă dorindu-și cu ardoare să o captureze.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt de acord cu parerea ta,opera "Lostrita" apartinând temei fantasticului.
      Consider că avem un plan fantastic si unul real deoarece înca de la început ne este prezentata o povestire despre necuratul si diversele forme sub care el se înfatiseaza oamenilor.Dar putem spune ca sacrul apare cu adevarat o data cu întâlnirea lui Aliman cu lostrita, personajul continuând sa accepte realitatea ca singura existenta deci planul fantastic coincide cu planul real al personajului.

      Ștergere
  4. În opinia mea, fantasticul desemnează ceea ce nu există în realitate, ceea ce este ireal, aparent, iluzoriu, sau lumea fantasmelor. Această temă relatează întâmplări neobișnuite, încercând să le confere un caracter verosimil, fapt evidențiat anterior și de către colegii mei.
    În primul rând, narațiunea reprezintă o reinterpretare a motivului faustic-puterea fascinantă a răului. Aliman trăiește o vrajă malefică și este pedepsit deoarece-i lipsește smerenia. Povestea urmează tema idealului (setea de absolut). Omul nu are acces la perfecțiune, sau idealul urmat cu fanatism este demolator, finalul fiind tragic.
    În al doilea rând, în structura operei fantastice pot fi recunoscute câteva motive specifice, cum ar fi dublul, obiectul magic, apa, pactul fantastic și erosul nefiresc. Mitul iubirii imposibile are la bază situarea fiecăruia dintre cei doi protagoniști într-o altă ordine existențială, Aliman trăiește într-un timp profan, în timp ce fata provine dintr-un timp mitic. Ultima imagine a lor sugerează împlinirea iubirii în eternitate.
    În concluzie, opera "Lostrița" concentrează simboluri ale inconștientului incontrolabil, capcanele și primejdiile pe care ni le aduc pasiunile și dorințele irealizabile.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

"După melci " de Ion Barbu - Eseu argumentativ

Eseu argumentativ "Balta-Alba"-Vasile Alecsandri